Φόρος με το στρέμμα στα αγροτεμάχια
Της ΝΑΤΑΣΑΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ
(adamopoulou@paragogi.net)
Με την επιβολή φόρου με το στρέμμα και όχι με την αξία φαίνεται πως τελικά θα εφαρμοστεί η περιβόητη φορολόγηση των αγροτεμαχίων. Με βάση το σχέδιο που εξετάζεται και αναμένεται να οριστικοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες, για κάθε στρέμμα εκτός σχεδίου γης ο μέσος φόρος θα διαμορφωθεί σε 12 ευρώ ετησίως.
Μέλη της επιτροπής των τριών κομμάτων της κυβέρνησης φαίνεται να σβήνουν και να γράφουν σενάρια για τον τρόπο που τελικά θα επιβληθεί ο νέος φόρος επί των αγροτεμαχίων, χωρίς ωστόσο να μπορούν εξ’ αρχής να οριστικοποιήσουν ένα διαχρονικό και σταθερό τρόπο φορολόγησης. Ως εκ τούτου, και υπό τις πιέσεις της Τρόικας, η διακομματική επιτροπή για τον ενιαίο φόρο ακινήτων στην τελευταία συνεδρίασή της κατέληξε, σύμφωνα με πληροφορίες, στην προσωρινή λύση για το 2014 της φορολόγησης των αγροτεμαχίων με βάση την επιφάνεια και όχι με βάση την αξία της γης. Η λύση αυτή για τον επόμενο χρόνο ήταν κατά τους αρμόδιους η πιο άμεσα εφαρμόσιμη, μετά τη διαπίστωση ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο τα αγροτεμάχια να ενταχθούν με διαδικασίες εξπρές στο αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων. Για το 2015 και τα επόμενα χρόνια, ο φόρος στα αγροτεμάχια θα υπολογιστεί με βάση τις ειδικές αξίες που ισχύουν για τα εκτός σχεδίου.
Κάτω από 13 ευρώ/στρέμμα
Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η διακομματική επιτροπή Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, ύστερα από την ενημέρωση που είχε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, κατέληξε στην απόφαση να φορολογηθούν τα αγροτεμάχια με κατ’ αποκοπήν φόρο, ο οποίος μεσοσταθμικά θα κυμαίνεται όχι κάτω από τα 8 ευρώ και όχι πάνω από τα 13 ευρώ ανά στρέμμα.
Βέβαιο θεωρούν οι αρμόδιοι ότι από πλευράς φορολόγησης τα αγροτεμάχια δεν θα τύχουν ενιαίας φορολογικής μεταχείρισης. Πιθανότατα θα προβλεφθούν ειδικοί συντελεστές απομείωσης, οι οποίοι θα καθορίζονται ανάλογα με την καλλιέργεια και τη τοποθεσία τους (π.χ., αρδεύσιμα, παραθαλάσσια κ.λπ.). Ωστόσο, παραμένει μετέωρο ακόμη το αν θα ισχύσει ειδική κλίμακα ή θα υπαχθούν στην κλίμακα που ισχύει και για τα αστικά ακίνητα. Πάντως, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες θα προβλεφθούν ειδικοί συντελεστές, αλλά με όριο επιφάνειας.
Ο κατεπείγον χαρακτήρας του σχετικού νομοσχεδίου και οι πιέσεις της Τρόικας για τα έσοδα που υπολογίζονται, φαίνονται από το ότι, παρά τις καθυστερήσεις της τρικομματικής επιτροπής όλο το προηγούμενο διάστημα, τη Δευτέρα 20 Μαΐου θα υπάρξει νέα σύσκεψη μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών και των εκπροσώπων των τριών κομμάτων, προκειμένου έως το τέλος Μαΐου να έχει παραδοθεί η εισήγηση της επιτροπής για το φόρο και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.
Μέχρι σήμερα
Μέχρι στιγμής, από την τελευταία σύσκεψη του υφυπουργού Οικονομικών Γιώργου Μαυραγάνη με τους εκπροσώπους των τριών κομμάτων, προκύπτουν τα εξής:
- Από τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων (εκτός σχεδίου εκτάσεων) θα αναζητηθούν 750 με 800 εκατ. ευρώ ετησίως, αρχής γενομένης από τον επόμενο χρόνο. Το ποσό αυτό για το 2014 θα αναζητηθεί μέσω της επιβολής φόρου ανά στρέμμα στις εκτός σχεδίου εκτάσεις, ο οποίος θα κυμαίνεται μεσοσταθμικά από 8 έως 13 ευρώ ανά στρέμμα. Αυτό σημαίνει πως για κάποιους θα υπάρχει χαμηλότερη επιβάρυνση (λ.χ., για τις καλλιεργούμενες δασικές εκτάσεις και τους βοσκότοπους) και για κάποιους άλλους υψηλότερη (π.χ., για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα και τις παραθαλάσσιες εκτάσεις).
- Από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η επιτροπή προκύπτει ότι κατά μέσο όρο κάθε φυσικό πρόσωπο έχει στην κατοχή του 4 στρέμματα αγροτεμαχίων (εκτός σχεδίου), ενώ η μέση αγροτική καλλιέργεια ανέρχεται στα 35 στρέμματα. Δηλαδή, ένας πολίτης που έχει δηλώσει στην εφορία πως έχει στην κατοχή του 4 στρέμματα θα πληρώνει από 32 έως 40 ευρώ το χρόνο, ενώ για κάποιον που έχει 35 στρέμματα ο ενιαίος φόρος θα είναι από 140 έως 210 ευρώ ετησίως.
Κατά περίπτωση
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο υπολογισμός του φόρου θα διαφοροποιείται με βάση ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά τα οποία, όπως λένε αρμοδίως, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι επηρεάζουν προς τα πάνω ή προς τα κάτω την αξία συγκριτικά με άλλα αγροτεμάχια. Για παράδειγμα, αν βρίσκεται κοντά σε επαρχιακή ή εθνική οδό, αν είναι παραθαλάσσιο, αν είναι καλλιεργήσιμο ή όχι, αν είναι ορεινό ή πεδινό, αρδευόμενο ή μη, αυτό θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της τελικής φορολογικής επιβάρυνσής του.
Εξετάζεται, δηλαδή, μεγαλύτερος φόρος του μεσοσταθμικού για τα αγροτεμάχια που βρίσκονται σε παραθαλάσσιες ή ορεινές περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση. Σε αυτές τις περιπτώσεις η ετήσια επιβάρυνση για χιλιάδες πολίτες θα είναι ανά στρέμμα πολύ υψηλότερη, καθώς ο φόρος ενδέχεται να φθάσει τα 20, 30 ή ακόμη και 50 ευρώ ανά στρέμμα.
Στρεμματικές διαφορές
Το τελικό ποσό του φόρου ανά στρέμμα και ανά υπόχρεο και κατά περίπτωση θα εξαρτηθεί από το σύνολο των εκτός σχεδίου εκτάσεων που θα δηλώσουν ή έχουν ήδη δηλώσει οι φορολογούμενοι. Οι πρώτες εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών κάνουν λόγο για συνολική εκτός σχεδίου γη έκτασης 66 εκατ. στρεμμάτων, υπάρχουν όμως και άλλες εκτιμήσεις, του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που κάνουν λόγο ακόμη και για 75-80 εκατ. στρέμματα. Όσο μεγαλύτερη αποδειχθεί η συνολική έκταση σε όλη τη χώρα τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για χαμηλότερο ύψος φόρου ανά υπόχρεο. Δηλαδή, εάν τελικά το σύνολο των αγροτεμαχίων που έχουν δηλωθεί (ή που θα δηλωθούν) είναι 66 εκατ. στρέμματα τότε θα φορολογηθούν με 10 ευρώ ανά στρέμμα, ενώ εάν πιστοποιηθεί ότι υπάρχουν 80 εκατ. στρέμματα τότε η φορολόγηση θα μειωθεί στα 8 ευρώ.
Με βάση τα στοιχεία του ΥΠΑΑΤ τα αγροτεμάχια ανέρχονται σε:
- 30 εκατ. στρέμματα γεωργικές καλλιέργειες
- 25 εκατ. στρέμματα βοσκοτόπια
- 10 εκατ. στρέμματα μη δηλωμένα καλλιεργήσιμα
- 10 εκατ. στρέμματα μη δηλωμένα βοσκοτόπια.
Συνολικά, τα ανωτέρω στρέμματα ανέρχονται σε 75 εκατ. και λόγω της διαφοράς που υπάρχει με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, ενδεχομένως να χρειαστεί να γίνει επικαιροποίηση των στοιχείων. Μάλιστα, το υπουργείο Οικονομικών σκέφτεται να καλέσει για μια ακόμη φορά τους ιδιοκτήτες αγροτεμαχίων να δηλώσουν ή να διορθώσουν λανθασμένα στοιχεία που έχουν περάσει με παλαιότερες μεταβολές στα έντυπα Ε9, ώστε να υπάρξει η τελική εικόνα των αγροτεμαχίων σε ολόκληρη την επικράτεια.
Τα εντός σχεδίου
Σε ό,τι αφορά τη φορολογία των εντός σχεδίου ακινήτων, η αρμόδια επιτροπή δεν έχει καταλήξει ακόμη αν θα υπάρχει αφορολόγητο 50.000 ευρώ ή χαμηλότερο. Μάλιστα, ενώ το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ προτείνουν αφορολόγητο 50.000 ευρώ, το υπουργείο Οικονομικών ζητά να φορολογηθούν όλα τα ακίνητα από το πρώτο ευρώ, με κάποιες εξαιρέσεις, προκειμένου να εισπραχθούν μέσα στο 2014 περισσότερα από 3,1 δισ. ευρώ. Από αυτά τα έσοδα εκτιμάται ότι περίπου 1,7 δισ. ευρώ θα προέλθουν από τα αστικά ακίνητα, 800 εκατ. ευρώ από τα αγροτεμάχια και τα υπόλοιπα 600 εκατ. ευρώ από τη φορολόγηση ακινήτων της Εκκλησίας και των επιχειρήσεων.
Για το φόρο θα λαμβάνονται υπόψη εάν τα αγροτεμάχια είναι:
- Αρδεύσιμα
- Μη αρδεύσιμα
- Παραθαλάσσια
- Μη παραθαλάσσια
- Κοντά σε εθνικές οδούς
- Μακριά από εθνικές οδούς
- Μονοκαλλιέργειες
- Πολυκαλλιέργειες (οπωροφόρα κ.ά.),
ενώ θα λαμβάνεται υπόψη και η τοποθεσία, όπως:
- Ορεινά
- Ημιορεινά
- Πεδινά.
Γεωργαντάς: Ψυχή της γης μας η Ελληνίδα αγρότισσα
Το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελληνίδα αγρότισσα στην πρωτογενή παραγωγή, αλλά και τη προσφορά της στην ελληνική κοινωνία και...
Γεωργαντάς: Ψυχή της γης μας η Ελληνίδα αγρότισσα
Το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελληνίδα αγρότισσα στην πρωτογενή παραγωγή, αλλά και τη προσφορά της στην ελληνική κοινωνία και...
Γεωργαντάς: Ψυχή της γης μας η Ελληνίδα αγρότισσα
Το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελληνίδα αγρότισσα στην πρωτογενή παραγωγή, αλλά και τη προσφορά της στην ελληνική κοινωνία και...